شبکه های اجتماعی و تجارت الکترونیک

نمايشگاه اينترنتي

نمايشگاه اينترنتي

میانگین امتیازات
5 از 5 امتیاز. 1 امتیاز.

شبکه های اجتماعی و تجارت الکترونیک

این روزها مشتریان به طور چشمگیری رفتارهایشان را هم راستا با تکنولوژی و محیط اقتصادی دنیا تغییر می‌دهند. آن‌ها حجم زیادی از اطلاعات را به دست می‌آورند، از محصولات با خبر، با آن‌ها آشنا و اعتمادشان را نسبت به تبلیغات از دست می‌دهند. محصولات و خدمات سفارشی را ترجیح می‌دهند و کانال‌های خرید خود را تغییر می‌دهند. بنابراین کسب و کارها برای بقای خود مجبور به اصلاح یا حتی تغییر استراتژی‌های تبلیغاتی خود برای از عهده بر آمدن تغییرات، حقایق و رفتارهای مشتریان خود می‌باشند. این روزها تجارت الکترونیک در حال انتقال از حالت تراکنش پایه به سمت شبکه اجتماعی پایه یا اعتماد پایه می‌باشند

[mokhtar]

برای اتخاذ یک تصمیم درست در مورد استفاده از شبکه های اجتماعی، لازم است متدی غیر از مدل پولی انتخاب شود. بر اساس نظریه جلسی ( T.jelassi) تکنولوژی اگر طوری ساخته و اجرا شوند که محدودیت‌های ممکن در داخل ساختار زندگی روزمره کاربران را توسعه و شرح بدهد هنگامی که موانع از بین بروند به جای این که انتخاب‌های متعددی فراهم شود برای کاربران بالقوه ارزش ایجاد خواهد کرد و می‌تواند فرصت هایی را برای حمایت بیشتر در مقایسه با تکنولوژی های موجود پیشنهاد کند. برای واضح نمودن آن، ویژگی های یک ارزش است که تعیین می کند چگونه آن ارزش می تواند ایجاد شود.

شبکه های اجتماعی به طریقی، تجارت الکترونیک را تغییر داده‌اند و آن را به سمت مسیری جدید سوق داده‌اند. با این کار تجارت الکترونیک بر بعضی مسائل ایجاد شده توسط کسب و کار الکترونیکی و بنگاه‌های الکترونیکی غلبه نموده است. میزان ارزش ایجاد شده با این روش مهم است که فهمیده شود و این مهم بستگی به میزان استفاده از تکنولوژی خواهد داشت نه کپی برداری از فعالیت‌های ساده.

چرا ایجاد ارزش مهم است:

هنگامی که در مورد تغییر در کسب و کار صحبت می‌شود خواه این تغییرات در ساختار سازمانی باشد و خواه در مورد وارد کردن تکنولوژی جدید، لازم است این اطمینان حاصل شود که این تصمیم، تغییر استراتژیک و کارآمد باشد. اگر چه بعید است که هر تغییری در فرم پولی جامه عمل پوشیده شود ولی لازم است که این تغییر کمپانی را در مدت زمان کوتاه یا بلند در مسیری خوب، تحت تاثیر قرار دهد. تا اندازه‌ای دشوار است که در مورد خوب یا بد بودن سرمایه گذاری شرکت‌ها در #تکنولوژی‌های #موبایل و #الکترونیک قضاوت شود، که البته شبکه‌های اجتماعی نیز یکی از مثال‌های چنین سرمایه گذاری‌هایی می باشند.

اینکه چگونه یک ارزش در داخل مدیریت زنجیره تامین ایجاد می‌شود بایستی فهمیده شود. به طور کلی ایجاد ارزش تفاوت بین #منفعت مشتری (یا میل پرداخت حداکثری برای کالا) و #هزینه‌های فراهم سازی کالا می‌باشد. اگر چه ارزش ایجاد شده فقط برای #فروشنده نیست و مشتری را نیز شامل می‌شود. ایجاد ارزش بستگی به وضعیت سود و هزینه دارد.

میل به پرداخت مشتری مهم و حیاتی است و به وسیله ممتاز نمودن کالا یا خدمات پیشنهاد شده و تلاش‌های سازمانی به دست خواهد آمد. ارزش ایجاد شده بین تولید کننده و مشتری توزیع می‌شود.

با هدف معرفی و تسهیل نمودن کانال‌های جدید تبلیغاتی لازم است که بر ایجاد ارتباطات طولانی مدت، کاهش نرخ فرار مشتری، افزایش سود بخشی مشتریان کم سود و پرورش مشتریان ارزش بالا تمرکز شود. با بهبود مدیریت ارتباط مشتری# (CRM) مشکل کمبود اعتماد تا حدی از طریق شبکه های اجتماعی کاهش می‌یابد.

برای ایجاد ارزش به وسیله #شبکه‌های اجتماعی لازم است که بفهمیم آیا داشتن آن‌ها خوب است یا باید آن‌ها را داشته باشیم. ارزش از طریق زنجیره ارزش کامل و درست بعد از معرفی تکنولوژی ایجاد خواهد شد. ایجاد ارزش به وسیله استفاده از #تکنولوژی جدید بیشتر یک هنر است تا یک علم.

#افراد زیادی نسبت به اعتبار شبکه‌های اجتماعی و رفتار مشتریان نسبت به آن بد بین هستند ولی قدرت تجربه #آنلاین و ارتباط دوستی آنلاین، خصوصیت و ویژگی‌های زیادی از یک جامعه #حقیقی را به وب سایت می‌دهد ولی تشدید و افزایش ارزش‌های بالا بستگی به #خلاقیت و #نوآوری کمپانی خواهد داشت.

در این قسمت شبکه‌های اجتماعی از دیدگاه استراتژی کسب و کار و از طریق  ایجاد مدل‌های کسب و کار برای وب سایت‌های شبکه اجتماعی آنلاین با استفاده از نیروهای ۵ گانه پورتر مورد آنالیز واقع می شوند. سپس این مدل برای یکی از شبکه‌های اجتماعی پیاده سازی خواهد شد.

نیروهای وارد بر کمپانی:

1- قدرت خریدار: هنگامی زیاد است که خریدار حق انتخاب زیادی داشته باشد و هنگامی کم است که حق انتخاب زیادی نداشته باشد به عنوان یک تامین کننده کالا و خدمات سازمان‌ها آرزو دارند که قدرت خریدار را کاهش دهند.

2- قدرت فروشنده: هنگامی زیاد است که خریدار حق انتخاب پایینی داشته باشد مبنی بر این که از چه کسی خرید کند و هنگامی پایین است که خریداران حق انتخاب زیادی داشته باشند. قدرت فروشنده و قدرت خریدار عکس یکدیگرند.

3- تهدید جایگزینی کالا یا خدمات : بستگی به گرایش خریدار برای جایگزینی، هزینه تغییر خریدار،  سطح آگاهی از محصولات متفاوت و همچنین هزینه های اضافی عملکرد جایگزینی دارد. این تهدید زمانی بالا است که محصولات و خدمات متناوب زیادی وجود داشته باشد و هنگامی پایین است که تناوب زیادی برای انتخاب کردن وجود نداشته باشد.

4- تهدید وارد شوندگان جدید: این تهدید زمانی بالاست که ورود برای رقیبان جدید به بازار آسان باشد و هنگامی پایین است که منع ورود مهمی برای آن ها وجود داشته باشد.

5- رقابت و هم چشمی میان رقبای موجود: هنگامی بالاست که رقابت تندی در بازار وجود دارد و هنگامی پایین است که رقابت ساده تری وجود داشته باشد .

مدل نیروهای پنج­گانه پورتر را برای یکی از سایت های شبکه های اجتماعی Ning.com استفاده می‌کنیم. هدف بیان چگونگی استفاده از این مدل در آنالیز مدل کسب و کار است. این سایت برای کاربران خود سرویس‌های رایگانی، برای ایجاد میزبانی شبکه های اجتماعی خود فراهم می‌آورد. البته این سرویس‌های رایگان محدودیت‌هایی مثل محدودیت فضای دیسک را  نیز شامل می‌شوند.

مانند بسیاری از شبکه‌های اجتماعی دیگر تبلیغات آنلاین در صفحه‌های شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده توسط کاربران قرار می‌گیرد. مدل درآمد دیگر این سایت سرویس حق بیمه « premium service» می‌باشد که کاربران را به صورت ماهیانه شارژ می نماید. خریداران اصلی، کمپانی‌های تبلیغ کننده و مشترکین حق بیمه هستند.

جمع­ بندی:

بازاریابی سنتی به خاطر افزایش خوی مشتری به سمت تبلیغات تلویزیونی و نامه‌های مستقیم در حال انقراض است. شبکه‌های اجتماعی به طریقی تجارت الکترونیک را متحول ساخته و آن را به سمت مسیری جدید سوق می‌دهند که با این روش تجارت الکترونیک بر مسائل و مشکلات موجود در کسب و کار و بنگاه های الکترونیکی غلبه کرده است.

#تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که بیان شفاهی میان مشتریان برای رشد و توسعه یک کمپانی به مراتب مثبت‌تر و بهتر خواهد بود. بازاریابی به طرق شفاهی مزیتی اساسی دارد چرا که پیشنهاد و توصیه از یک دوست یا منبع مورد اطمینان می‌تواند کمبود اعتبار موجود در تبلیغات را جبران نماید. ماورای بازاریابی، بهینه سازی شفاهی به طور بالقوه قابلیت کاربرد در هر دستگاه و #گروه که با وجود منابع کم، از آن انتظار و بازدهی #اجتماعی بالایی می‌رود، خواهد داشت.

منبع: مجله تدبیر

[/mokhtar]

بازدید: 18

لينك كوتاه : http://1tr.ir/NFNho

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک در  
اطلاع از